עבודה בתנך
הנושא שבחרנו: סיפורי יוסף.
שאלה מספר 1:
מה כותנת הפסים סימלה בתקופת יוסף?
שאלה מספר 2 :
מי היה אשם בגורלו של יוסף ?
מקורות המידע שאנחנו הולכים להשתמש הם :
http://www.daat.ac.il/daat/tanach/tora/simon2-1.htm
http://www.yesmalot.co.il/shiurhtml/malotsh1747.asp
http://yaelmaly.blogspot.co.il/2014/12/blog-post_8.html
http://www.etzion.org.il/he/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%95%D7%99%D7%A9%D7%91-%D7%9E%D7%9B%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3
http://www.929.org.il/page/37
http://www.929.org.il/page/37/post/1113
http://www.biu.ac.il/JH/Parasha/vayeshev/ket.html
https://www.youtube.com/watch?v=zQgRy_zVjHE
מגישים עידו שלו וליאם חבאני .
מה סימלה כתונת הפסים?
מה ראו אחיו? ראו את כתונת הפסים. היא שהוכיחה להם את אהבתו היתרה של יעקב ליוסף. מעצם העובדה שהתורה מציינת במיוחד את עשייתו של לבוש זה, ומתגובותיהם של האחים, ברור, כי לבוש זה איננו כשאר לבושים, הוא מלבוש מיוחד המכבד את לובשו, ואולי גם מקנה לו זכויות מיוחדות. במדרש, שאמנם לא כל מי שקיבלו את כתנות היו בכורות, אך אם לא היה זה הבכור שבבנים היה זה הצדיק שביניהם, שממנו אמורה להמשך השושלת, והוא היה הראוי להקריב קרבנות לפני ה'. המדרש הזה אינו רואה, איפוא, בכתנות האדה"ר מלבוש לכיסוי מערומים, כי אם בגדי כהונה מיחסים וחשובים אותם לובשים לשם הקרבת קרבנות לפני ה' - תפקיד שהיה נתון לבכורות עד חטא העגל ויוסף הוא זה שקיבל כתנות חשובות אלה יחד עם קבלת הבכורה. ניתן גם לתת הסבר אחר לגמרי להעברת כתנתו של אדה"ר אל יוסף. אם נבין את הדברים במשמעות המתבקשת מקריאה ראשונה של הכתוב, הרי הכתנת של אדה"ר קשורה בצניעות, בכיסוי העירום. יוסף, שעתיד לעמוד בפני פיתוי, מקבל מאביו את הכתנת שמטרתה לעזור לו במועד מאוחר יותר לשמור על צניעותו, להתגבר על הפיתוי של אשת פוטיפר. גם על פי הסבר זה, הכתנת היא לבוש מעולה ומיוחד. עובדה זו באה לידי ביטוי גם בתארה המיוחד של כתנת יוסף. מלבושו של יוסף אינו מכונה 'כתנת' בלבד, כי אם "כתנת פסים". פעם אחת נוספת בלבד מופיעה במקרא "כתנת פסים". על תמר בת דוד המלך נאמר: "ועליה כתנת פסים כי כן תלבשנה בנות המלך הבתולות". כתנת הפסים היא, איפוא, לבוש לש בני מלכים 7. על פי זה, סיפור הלבשתו של יוסף בכתנת הפסים מיד עם פתיחת סיפורי יוסף, הוא מעין טכס הקדשה, או המלכה, המהווה רמז אפי מפענח להשתלשלות המאורעות. מכאן ואילך, כל מה שקורה - גם אם ייראה לרגע כסותר את המגמה לקראתה הכל אמור להוביל - הכל מוליך בעליות ובמורדות ובעליות לקראת מימושה של המלכה זו. מסיפורי החלומות של יוסף, דרך מכירתו וירידתו למצרים, עמידתו בניסיון עם אשת פוטיפר, ישיבתו בבית הסוהר ועד להשלמת המגמה: מינויו כמשנה למלך במצרים, תפקיד אותו הולמת כתנת הפסים אשר עשה לו אביו בצעירותו.
מי היה אשם בגורלו של יוסף?
קימות מספר דעות לגבי מי אשם בגורלו של יוסף ישנה את גרסת האחים המוקרת אך הינה עוד כמה גרסאות פחות פופולריות:
לפי ריש לקיש גורלו של יוסף היא באשמת יעקב מכיוון שלא הסתיר את רגשותיו כלפי יוסף מאחיו אלא חשף את רגשיותיו בעזרת כתונת הפסים
ריש לקיש מביא את המדרש למילה "פסים": 'פסים' על שם צרות שהיגיעוהו: פ' - פוטיפר; ס' - סוחרים; י' – ישמעאלים; מ' - מדיינים. דרשה קצרה וחריפה זו מגוללת את כל סיפור תלאותיו של יוסף באמצעות כתונת הפסים. מטרתה להראות שכתונת הפסים היא הסיבה לכל הצרות שמצאו את יוסף. אילולא עשה לו אביו כתונת פסים, לא היו אחיו שונאים אותו, יוסף לא היה נזרק לבור, הוא לא היה נמכר לעבד ומתגלגל לידיהם של סוחרים שונים ולא היה מגיע לביתו של פוטיפר במצרים.
ישנה טענה שיעקב ידע על מעשה האחים אך עבר על כך בשתיקה מה שיכול לרמוז על השתתפותו בתכנון.
מדרשים אחרים טוענים שאשמה מוטלת דווקא על יוסף ומתחיל בביקורת על התעסקותו התמידית של יוסף במראהו החיצוני ולכן השנאה של אחיו הייתה ברורה מאליו מכיוון שבזמן שהם היו עסוקים בעוול הפרנסה יוסף רק היה מתעסק בטיפוח מראהו ויופיו.
מדרש אחר מאשים גם הוא את יוסף בניצול מעמדו עם אביו למען בהוצאת דיבה על אחיו וקיום מצוותן ולכן נענש יוסף בכל אשר קרה לו.
המדרשים הראו תהליך חינוכי שיוסף עבר כתוצאה ממעשה ידיו וכל אשר קרה לו היו שיעורים כדי ללמד אותו כיצד להתנהג ורק כאשר ילמד הוא יפגוש שוב את אחיו.
החלטתי לפנות לקטע מתוך היהודים באים( https://www.youtube.com/watch?v=zQgRy_zVjHE ) על יוסף ואחיו כדי למצוא סיבות נוספות שיוצרי התוכנית קלטו ומצאתי כמה:
בתחילת הקטע יוסף מגיע ומתחיל להתגרות באחיו על כתונת הפסים שאביו נתן לו.לאחר מכן יוסף מספר לאחיו על אחד מחלומותיו ובו מספר כיצד הוא היה אלומה פורחת ועוד הם מסביבו 11 אלומות נבולות-כאן מתואר המשך ההתגרות של יוסף באחיו וכיצד אהבתו של יעקב השפיעה על יוסף.
בהמשך השיחה נודע לנו עוד פרט ממחשבתו של יוסף- לדעתו הוא אהוב על כולם ואין אשר שונא אותו.בנוסף מקניט את אחיו בטענה שיעקב אהב את רחל יותר מכולם מה שאולי נכון אך לא נחוץ לצאת החוצה. בנוסף נראה כאילו יוסף מרבה עם הסיפורים שלו על חלומותיו מה שלא הנעים את זמנם של אחיו יותר מדי.
כל מה שנראה בסרטון יכול להוביל למסקנה מדוע שמרו אחיו של יוסף טינה:ההתגרות, ההקנטות, החלומות והמחשבה שהוא המועדף וכך יצרו יוצרי התוכנית טענה משכנעת למדוע נמאס יוסף על אחיו ולכן מכרו אותו.
רפלקציה אישית
עבודת הצוות ביננו הייתה יעילה ביותר ועמדה בתוצאות החלטנו שכל אחד מאיתנו יבצע שאלה כלשהי ויענה עליה. הייתה בינינו סובלנות ולכל אחד היה את המקום להביא את דעתו. העמידה בלו"ז הייתה טיפה בעייתית ועבדנו על העבודה הזאת מאד קרוב לתהליך ההגשה.בחירת הנושא היה תהליך קשה כי ניסנו למצוא שאלות שבאמת יענינו אותנו ולכן לקח לנו זמן למצוא את הנושא ששניניו מסכימים עליו.
מהעבודה הזאת למדנו שבתורה כמעט לכל דבר יש יותר ממשמעות אחת ושלפעמים אפשר לפקפק בדברים שנכתבו בתורה במידה ונמצאת סיבה הגיונית יותר.
לסיכום נהנו מאוד לכתוב את העבודה ואנו מרגישים כי למדנו לפחות משהו אחד חדש בדרך זו.
הנושא שבחרנו: סיפורי יוסף.
שאלה מספר 1:
מה כותנת הפסים סימלה בתקופת יוסף?
שאלה מספר 2 :
מי היה אשם בגורלו של יוסף ?
מקורות המידע שאנחנו הולכים להשתמש הם :
http://www.daat.ac.il/daat/tanach/tora/simon2-1.htm
http://www.yesmalot.co.il/shiurhtml/malotsh1747.asp
http://yaelmaly.blogspot.co.il/2014/12/blog-post_8.html
http://www.etzion.org.il/he/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%95%D7%99%D7%A9%D7%91-%D7%9E%D7%9B%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3
http://www.929.org.il/page/37
http://www.929.org.il/page/37/post/1113
http://www.biu.ac.il/JH/Parasha/vayeshev/ket.html
https://www.youtube.com/watch?v=zQgRy_zVjHE
מגישים עידו שלו וליאם חבאני .
מה ראו אחיו? ראו את כתונת הפסים. היא שהוכיחה להם את אהבתו היתרה של יעקב ליוסף. מעצם העובדה שהתורה מציינת במיוחד את עשייתו של לבוש זה, ומתגובותיהם של האחים, ברור, כי לבוש זה איננו כשאר לבושים, הוא מלבוש מיוחד המכבד את לובשו, ואולי גם מקנה לו זכויות מיוחדות. במדרש, שאמנם לא כל מי שקיבלו את כתנות היו בכורות, אך אם לא היה זה הבכור שבבנים היה זה הצדיק שביניהם, שממנו אמורה להמשך השושלת, והוא היה הראוי להקריב קרבנות לפני ה'. המדרש הזה אינו רואה, איפוא, בכתנות האדה"ר מלבוש לכיסוי מערומים, כי אם בגדי כהונה מיחסים וחשובים אותם לובשים לשם הקרבת קרבנות לפני ה' - תפקיד שהיה נתון לבכורות עד חטא העגל ויוסף הוא זה שקיבל כתנות חשובות אלה יחד עם קבלת הבכורה. ניתן גם לתת הסבר אחר לגמרי להעברת כתנתו של אדה"ר אל יוסף. אם נבין את הדברים במשמעות המתבקשת מקריאה ראשונה של הכתוב, הרי הכתנת של אדה"ר קשורה בצניעות, בכיסוי העירום. יוסף, שעתיד לעמוד בפני פיתוי, מקבל מאביו את הכתנת שמטרתה לעזור לו במועד מאוחר יותר לשמור על צניעותו, להתגבר על הפיתוי של אשת פוטיפר. גם על פי הסבר זה, הכתנת היא לבוש מעולה ומיוחד. עובדה זו באה לידי ביטוי גם בתארה המיוחד של כתנת יוסף. מלבושו של יוסף אינו מכונה 'כתנת' בלבד, כי אם "כתנת פסים". פעם אחת נוספת בלבד מופיעה במקרא "כתנת פסים". על תמר בת דוד המלך נאמר: "ועליה כתנת פסים כי כן תלבשנה בנות המלך הבתולות". כתנת הפסים היא, איפוא, לבוש לש בני מלכים 7. על פי זה, סיפור הלבשתו של יוסף בכתנת הפסים מיד עם פתיחת סיפורי יוסף, הוא מעין טכס הקדשה, או המלכה, המהווה רמז אפי מפענח להשתלשלות המאורעות. מכאן ואילך, כל מה שקורה - גם אם ייראה לרגע כסותר את המגמה לקראתה הכל אמור להוביל - הכל מוליך בעליות ובמורדות ובעליות לקראת מימושה של המלכה זו. מסיפורי החלומות של יוסף, דרך מכירתו וירידתו למצרים, עמידתו בניסיון עם אשת פוטיפר, ישיבתו בבית הסוהר ועד להשלמת המגמה: מינויו כמשנה למלך במצרים, תפקיד אותו הולמת כתנת הפסים אשר עשה לו אביו בצעירותו.
מי היה אשם בגורלו של יוסף?
קימות מספר דעות לגבי מי אשם בגורלו של יוסף ישנה את גרסת האחים המוקרת אך הינה עוד כמה גרסאות פחות פופולריות:
לפי ריש לקיש גורלו של יוסף היא באשמת יעקב מכיוון שלא הסתיר את רגשותיו כלפי יוסף מאחיו אלא חשף את רגשיותיו בעזרת כתונת הפסים
ריש לקיש מביא את המדרש למילה "פסים": 'פסים' על שם צרות שהיגיעוהו: פ' - פוטיפר; ס' - סוחרים; י' – ישמעאלים; מ' - מדיינים. דרשה קצרה וחריפה זו מגוללת את כל סיפור תלאותיו של יוסף באמצעות כתונת הפסים. מטרתה להראות שכתונת הפסים היא הסיבה לכל הצרות שמצאו את יוסף. אילולא עשה לו אביו כתונת פסים, לא היו אחיו שונאים אותו, יוסף לא היה נזרק לבור, הוא לא היה נמכר לעבד ומתגלגל לידיהם של סוחרים שונים ולא היה מגיע לביתו של פוטיפר במצרים.
ישנה טענה שיעקב ידע על מעשה האחים אך עבר על כך בשתיקה מה שיכול לרמוז על השתתפותו בתכנון.
מדרשים אחרים טוענים שאשמה מוטלת דווקא על יוסף ומתחיל בביקורת על התעסקותו התמידית של יוסף במראהו החיצוני ולכן השנאה של אחיו הייתה ברורה מאליו מכיוון שבזמן שהם היו עסוקים בעוול הפרנסה יוסף רק היה מתעסק בטיפוח מראהו ויופיו.
מדרש אחר מאשים גם הוא את יוסף בניצול מעמדו עם אביו למען בהוצאת דיבה על אחיו וקיום מצוותן ולכן נענש יוסף בכל אשר קרה לו.
המדרשים הראו תהליך חינוכי שיוסף עבר כתוצאה ממעשה ידיו וכל אשר קרה לו היו שיעורים כדי ללמד אותו כיצד להתנהג ורק כאשר ילמד הוא יפגוש שוב את אחיו.
החלטתי לפנות לקטע מתוך היהודים באים( https://www.youtube.com/watch?v=zQgRy_zVjHE ) על יוסף ואחיו כדי למצוא סיבות נוספות שיוצרי התוכנית קלטו ומצאתי כמה:
בתחילת הקטע יוסף מגיע ומתחיל להתגרות באחיו על כתונת הפסים שאביו נתן לו.לאחר מכן יוסף מספר לאחיו על אחד מחלומותיו ובו מספר כיצד הוא היה אלומה פורחת ועוד הם מסביבו 11 אלומות נבולות-כאן מתואר המשך ההתגרות של יוסף באחיו וכיצד אהבתו של יעקב השפיעה על יוסף.
בהמשך השיחה נודע לנו עוד פרט ממחשבתו של יוסף- לדעתו הוא אהוב על כולם ואין אשר שונא אותו.בנוסף מקניט את אחיו בטענה שיעקב אהב את רחל יותר מכולם מה שאולי נכון אך לא נחוץ לצאת החוצה. בנוסף נראה כאילו יוסף מרבה עם הסיפורים שלו על חלומותיו מה שלא הנעים את זמנם של אחיו יותר מדי.
כל מה שנראה בסרטון יכול להוביל למסקנה מדוע שמרו אחיו של יוסף טינה:ההתגרות, ההקנטות, החלומות והמחשבה שהוא המועדף וכך יצרו יוצרי התוכנית טענה משכנעת למדוע נמאס יוסף על אחיו ולכן מכרו אותו.
רפלקציה אישית
עבודת הצוות ביננו הייתה יעילה ביותר ועמדה בתוצאות החלטנו שכל אחד מאיתנו יבצע שאלה כלשהי ויענה עליה. הייתה בינינו סובלנות ולכל אחד היה את המקום להביא את דעתו. העמידה בלו"ז הייתה טיפה בעייתית ועבדנו על העבודה הזאת מאד קרוב לתהליך ההגשה.בחירת הנושא היה תהליך קשה כי ניסנו למצוא שאלות שבאמת יענינו אותנו ולכן לקח לנו זמן למצוא את הנושא ששניניו מסכימים עליו.
מהעבודה הזאת למדנו שבתורה כמעט לכל דבר יש יותר ממשמעות אחת ושלפעמים אפשר לפקפק בדברים שנכתבו בתורה במידה ונמצאת סיבה הגיונית יותר.
לסיכום נהנו מאוד לכתוב את העבודה ואנו מרגישים כי למדנו לפחות משהו אחד חדש בדרך זו.
שאלות מסקרנות מאוד. גם המקורות נראית טוב. מחכה לתשובות...
השבמחקיהודה השאלות והתשובות נמצאות כאן
השבמחקעידו וליאם - את התשובות לשאלות יש לכתוב בלשונכם, ולא כהעתקה מהמאמרים בהם השתמשתם. כמו כן, הציגו את דעתכם בנושא (האם אתם מסכימים עם הפירוש או לא - ומדוע)...
השבמחק