עבודה בתנך
מאמרים
ושאלות:
הנושא שבחרנו הוא
סיפור עשו ויעקב(בראשית פרק כ"ה).
השאלה הראשונה שבחרנו
היא:
מדוע נבחר יעקב ולא
עשו לקבל את הבכורה מיצחק?
לפי המאמר:
"בחירת זרע אברהם בספר בראשית" שנכתב על ידי חיים נבון, למרות היותו
הבכור, לעשו היו כמה סיבות שבגללם לא הוא זה שיקבל את הבכורה.
1. עשו זלזל בבכורה ומכר אותה בנזיד עדשים. בכך הפגין עשו באופן בוטה את
זלזולו במורשת אברהם ואת לעגו לייעוד שנושא זרע אברהם.
"כשם שחל השם על יעקב, כך היה ראוי שיחול על
עשו... עשו היה ראוי להעמיד מלכים, ויעקב היה ראוי להעמיד כהנים... לאה וזלפה
ראויות לעשו, ורחל ובלהה ראויות ליעקב, ונטלו ממנו כל המתנות האלו; מכר בכורתו
ליעקב, מיד נאמר עליו 'הנה קטן נתתיך בגוים, בזוי אתה מאוד' " (מדרש זוטא שיר
השירים, פרשה א [טו]).
לפי פרוש של
חז"ל רשום במפורש שלפני שעשו מכר את הבכורה היה ראוי להיות הבכור. "עשו היה ראוי להעמיד מלכים, ויעקב היה ראוי
להעמיד כהנים."
לא התוקף המשפטי של
המכירה הוא המשמעותי אלה העובדה שבמכירה זו עשו הפגין את ניתוקו מהייעודים
הרוחניים של בית אברהם ואינו רואה את הערך בהמשך מורשת אברהם. "ויבז עשו את
הבכרה" (כ"ה, לד).
2. הסיבה השנייה שעשו לא היה ראוי לקבל את הבכורה היה שעשו עשה צעד
שמצביע על ניתוק מבית אברהם וממורשתו. "ויקח אשה את יהודית בת בארי החתי ואת בשמת בת
אילן החתי, ותהינה מורת רוח ליצחק ולרבקה" (כ"ו, לד-לה). דבר שהיה נגד הקפדתו של
אברהם שלא להשיא לבנו יצחק אשה מבנות הארץ. דבר זה מנתק את עשו ממורשת בית אברהם.
בעקבות כך הועברה
ברכת אברהם ליעקב שלא ישא אישה מבנות
כנען: "ותאמר רבקה אל יצחק: קצתי בחיי מפני בנות חת. אם
לקח יעקב אשה מבנות חת כאלה מבנות הארץ למה לי חיים. ויקרא יצחק אל יעקב ויברך אתו
ויצוהו ויאמר לו: לא תקח אשה מבנות כנען. קום לך פדנה ארם ביתה בתואל אבי אמך, וקח
לך משם אשה מבנות לבן אחי אמך. ואל שדי יברך אתך ויפרך וירבך והיית לקהל עמים.
ויתן לך את ברכת אברהם, לך ולזרעך אתך, לרשתך את ארץ מגריך אשר נתן אלהים
לאברהם" (כ"ז, מו - כ"ח, ד).
לאחר מכן מבין עשו
בכך שברכת אברהם שלא ניתנה לו "וירא עשו כי ברך יצחק את יעקב ושילח אותו פדנה
ארם לקחת לו משם אשה בברכו אותו, ויצו עליו לאמר לא תקח אשה מבנות כנען"
(כ"ח, ו).
מסיבות אלו אפשר
להבין מדוע עשו הוא לא זה שיקבל את הבכורה ומדוע יעקב כן.
השאלה השנייה שלנו
הייתה היא
האם ידע יצחק שהוא
מברך את יעקב ולא עשו?
בפרק כז מגיע יעקב אל
יצחק ומתחזה שהוא עשו כדי לקבל את הבכורה. בהתחלה יצחק שואל מי זה שמגיע אליו,
ויעקב משקר ואומר לו שהוא עשו בנו הבכור. לאחר מכן יצחק מתחיל לחשוד ואומר שהקול
הוא הקול של יעקב אך הידיים של עשו ומבקש להריח אותו.
אחרי זה הוא מחליט
לברך אותו בכל זאת. כדי לדעת אם ידע יצחק אפשר להעזר בתגובתו כשאר עשו חוזר.
" וַיֶּחֱרַד יִצְחָק חֲרָדָה גְּדֹלָה עַד-מְאֹד
וַיֹּאמֶר מִי-אֵפוֹא הוּא הַצָּד-צַיִד וַיָּבֵא לִי וָאֹכַל מִכֹּל בְּטֶרֶם
תָּבוֹא וָאֲבָרְכֵהוּ גַּם-בָּרוּךְ יִהְיֶה. "
לפי המאמר טוענים
שיצחק היה עיוור אך ידע טוב מי לפניו. הוא ידע שהעניק ליעקב את הברכה להנהיג וידע
גם שהוא שומר לעשו את הברכה המתאימה לצייד.
יש פרשנים
שטוענים שאפשר לראות שלא רק שיצחק לא מבטל
את הברכה על יעקב ומברך את עשו אלא שבפרק כח יצחק לא כועס על יעקב ומברך אותו
מפורשות בברכת הבן היורש את ברכת האבות:
" וְיִתֶּן-לְךָ אֶת-בִּרְכַּת אַבְרָהָם לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ
לְרִשְׁתְּךָ אֶת-אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֲשֶׁר-נָתַן אֱלֹהִים לְאַבְרָהָם .".
בתמונה זו ניתן לראות
את עשו מחליף את הבכורה בתמורה לנזיד עדשים. בתמונה רואים את עשו יושב בתנוחה
מזלזלת בדיוק בזמן שהוא מוכר את הירושה, מה שמראה על זלזולו במורשת אברהם.
http://www.929.org.il/page/27/post/822
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה