יום שישי, 6 בינואר 2017

עבודת הגשה בתנך חלק 1 נועה רזניק וטל בוצ'לין-מגדל בבל

עבודת הגשה בתנ''ך חלק 1

מגישות: טל בוצלין ונועה רזניק

נושא: מגדל בבל

תאריך: 5.1.2017










האם כיום ישנם אנשים שרוצים לחזור למצב בו העולם נוצר לפני עונשו של ה' ? (עולם אוניברסאלי)
דמיין    
                                               
מילים ולחן: ג'ון לנון

דמיין שאין גן עדן 
וגם לא גיהנום 
שרק שמיים תכלת 
פרושים שם במרום 
דמיין עולם של שקט 
אין זה כבר חלום 
דמיין אדם בלי פחד 
חופשי מדאגות 
ואנשים ביחד 
זורמים ללא גבולות 
פשוט חיים בנחת 
עם אותן המשאלות

אולי תגיד שרק חלמתי 
אך זה כוחו של החלום 
אם נדמיין אותו ביחד 
נגשים אותו עכשיו היום

דמיין עכשיו את שנינו 
באהבה טובה 
האופק לפנינו 
מקרין חום ושלווה 
תנשום את מה שבינינו 
נכון שיש תקווה 

אאהה... 

אולי תגיד שרק חלמתי 
אך זה כוחו של החלום 
אם נדמיין אותו ביחד 
נגשים אותו עכשיו היום

אוו.. 

נגשים אותו עכשיו היום... 
(מתוך שירונט)


המקור הראשון אליו בחרנו להתייחס הוא שירו של ג'ון לנון-''דמיין''.
בשיר מתואר העולם הרצוי על פי ג'ון לנון, והוא העולם האוניברסלי, אליו לנון שואף.
העולם שלו מתואר כעולם ללא מלחמות, ללא גיהנום וגן עדן, עולם של שלום בלי פחד, בלי מעמדות ובלי מה למות למענו. בעולמו יש אחווה בין כולם, אין חמדנות ואין רעב.
עולם אוניברסלי – עולם אחד שבו פרטים שווים בחברה האנושית.
השיר מתקשר למגדל בבל כיוון שהעולם הרצוי של ג'ון לנון הוא עולם אוניברסאלי כפי שהיה העולם לפני שה' הטיל את עונשו.
לפני העונש כולם חיו ביחד בשותפות ואחווה, דיברו את אותה השפה.
הם חיו סביב דברים שאיחדו אותם ולא היה להם סיבה להתעסק במלחמות ובמעמדות.
הקבוצה התאחדה והחליטה לבנות מגדל גבוה שראשו בשמים במטרה להגיע לאל.
'' וַיֹּאמְרוּ: הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.''
ה' בחר להעניש אותם בכך שערבב בין האנשים שבקבוצה ויצר שפות שונות.
העולם נוצר כעולם אוניברסאלי אך טבע האדם הוא לאבק במשהו. בגלל שהם היו קבוצה אחת מאוחדת בעלת אותם מאפיינים לא הייתה להם סיבה להיאבק אחד בשני, אז הם נאבקו באל.
כלומר, גם בעולם האוניברסאלי אנשים מגדירים לעצמם מטרה – להיאבק בה' ולתפוס את מקומו. הם משתעבדים לכוח לחומר לגאווה ולשליטה. ה' מונע מהם בכך שיוצר עולם עם מגוון שפות וגורם לפירוק ביניהם.
מצאנו תשובה לשאלה בשיר של ג'ון לנון שמתואר בו העולם הרצוי על פיו. אפשר לראות שכיום יש אנשים הרוצים לחזור לעולם כפי שהוא נוצר לפני עונשו של ה'.




האם מה שה' הטיל על העם היה עונש או ''תגמול'' ?
בחרנו להביא את תשובתו של ישעיהו ליבוביץ לשאלה זו.
לדעת ליבוביץ אלוהים לא העניש את בני האדם בכך שפיזר אותם למספר רב של תרבויות והרס את החלום האוניברסאלי. נהפוך הוא - ליבוביץ טוען שאלוהים עשה חסד עם בני האדם משום שריבוי תרבויות מביא למניעה של השתלטותה של תרבות אחת תוך דיכוי התרבויות האחרות ודיכוי האדם.
ישעיהו ליבוביץ' מתנגד לעולם אוניברסלי. הוא רואה בפלורליזם ובשונות ערך. ליבוביץ' מודע למחירים שבקיום השוני וההבדלים שמובילים למאבקים ושפיכות דמים, אך בהסרתם הוא רואה יצירת מסגרת כפייה, דורסנית, המדכאת את נפש האדם ופוגעת בעוצמה האנושית. ישעיהו מאמין כי אוניברסליות אינה מובילה לשלום, אלא לעריצות.
הסיפור אינו מראה את פעולת ה' כגמול רע לאדם. כלומר חברה פרטיקולרית אינה מוצגת כשלילית כשלעצמה.
ליבוביץ תומך בעולם פרטיקולרי שהוא ההפך מהעולם האוניברסאלי.
דעתם של ליבוביץ' ולנון מנוגדת האחת לשנייה.
ליבוביץ תומך בעולם הפרטיקולרי, הוא מעדיף שבני האדם ילחמו זה בזה אך לא באל, כי להלחם באל זה החטא הגדול ביותר ודעתו של ג'ון לנון היא תמיכה בעולם האוניברסאלי שבו בני האדם שווים ואין להם על מה להלחם.










האם בניית המגדל העצימה את אנשי בבל ?
מגדל בבל מתואר כשראשו בשמים, ועננים מכסים את חלקו העליון.
בצד ימין וברחבה המרכזית ניתן להבחין בכלים באמצעותם יצרו האנשים את המגדל. ליד הדמויות ניתן לראות את הלבנים מהם נבנה המגדל. ייתכן ותנוחתו של האדם המרים ידיו לשמים מעידה על שחצנותם של בני האדם לאחר שהצליחו לבנות את המגדל.
נקודת המבט על התמונה יוצרת זווית אלכסונית במעט, בדרך היוצרת תחושה של נפילה, של סכנה, אולי כרמז לעתיד לקרות בעקבות שחצנותם של בני האדם, שהרי עוד מעט יבלול האל את שפותיהם של האנשים ויפריד ביניהם, והם לא יוכלו יותר לנסות להתחרות ביצירתו.
לפי הציור נראה כי בניית המגדל מעצימה את אנשי בבל כיוון שכל האנשים מאוחדים יחדיו למען הצלחת הבנייה של המגדל בשלמותו. הם פועלים במרץ ובשמחה. במרכז הציור עומד איש עם ידיים מונפות אל השמים וזועק את שמחתו. האיש מוצג בציור כבעל כח, כנראה שמח שהצליח בעבודתו ובעבודת אנשיו, הוא עומד בגאווה ליד יצירתם. בציור אפשר לראות את העצמתם של האנשים והגאווה העצמית הנובעת מבניית המגדל הגבוה והמרשים שהצליחו לבנות.
תיאור: http://mikranet.cet.ac.il/storage/items/8800_8899/0000008839/8839_M.jpg







מציורי התנ"ך של גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה 19.
התמונה מתארת את בניית מגדל בבל.







רפלקציה אישית:

נועה-
לפי דעתי ביצוע העבודה עבר בהצלחה גדולה, עמדנו בזמנים שקבענו לעצמנו והסכמנו על כל ההחלטות שהוחלטו בקשר לתוכן ולנושא. העבודה התחלקה שווה בינינו וכל אחת הביאה את הדעה שלה והידע שיש לה על סיפור מגדל בבל. במשך העבודה למדתי דברים חדשים שלא ידעתי על מגדל בבל ואני שמחה על האפשרות הזו.

טל-
בגלל שאני מאוד אוהבת את סיפורי התנ''ך ואת המשמעות שלהם, היה לי מאוד מעניין לקרוא ולחקור לעומק על מגדל בבל, לראות פירושים שונים לסיפור ולראות איך בסופו של דבר העונשים של ה' הם לטובתנו. עשינו ביחד את כל העבודה, מצאנו דברים ששתינו מתחברות אליהם, פירשנו וחשבנו על הכל ביחד. העבודה לא הייתה מייאשת וזה מה שהפך אותה לעוד יותר מעניינת ונותנת רצון לדעת עוד. שמחתי מאוד לעבוד על סיפור מגדל בבל ועוד ובמיוחד עם נועה.

רפלקציה משותפת:

כאשר התבקשנו לבחור נושא לעבודה היה לנו ברור שהנושא יהיה סיפור מגדל בבל. זהו נושא שהכרנו ורצינו לחקור אותו יותר לעומק. כך למדנו דברים שונים על הסיפור שלא ידענו לפני. חלוקת העבודה הייתה הוגנת ושווה בין שתינו. הבאנו מקורות שונים, מתאימים יותר ומתאימים פחות ולבסוף בחרנו ביחד את הטובים ביותר, תוך כדי הסכמה על כל צעד וצעד. הסתדרנו מאוד טוב ושמחנו לקחת חלק בפרויקט חשוב כזה, הוא תרם לנו המון.




ביבליוגרפיה:

ספר לימודים- ''מעגליי שייכות''. סיפור מגדל בבל והתייחסותם של ג'ון לנון וישעיהו ליבוביץ'.

תגובה 1:

  1. נועה וטלה, עבודה יפה מאוד, מעניינת ומחדשת. אני שמח שלקחתן את לימודי המחשבת ןיישמתן אותם בעבודה בתנ"ך.
    למעשה שכזה ניתן לקרוא לימוד אינטרדיסיפלינארי...
    חסרה לי דעתכן האישית על הפרשנויות שהבאתן - מסכימות או מתנגדות ומדוע...

    השבמחק